Hur många kalorier bränner man vid promenader?

Att promenera är ett riktigt bra sätt att motionera på. Du håller igång kroppen och tränar hjärtmuskulaturen. Därmed reducerar du risken för en rad olika sjukdomar. Bland annat minskar risken för hjärt- och kärlproblem, högt blodtryck och diabetes. Promenader är dessutom ett riktigt skonsamt sätt att träna på.

Är du ute efter att tappa vikt så är detta en av många pusselbitar. Att promenera lugnt tre gånger 30 minuter i veckan, gör att du bränner ca 350-600 kalorier extra i veckan. Raska 30-minuterspromenader, tre stycken under en vecka, ger en extra kaloriförbrukning på mellan ca 440-762 kcal. Promenerar du oftare och lägger in lite extra utmaningar under dina promenader kommer du att bränna ännu mer kalorier.

Så förklaras kaloriförbränning

Kaloriförbrukning handlar egentligen om energiomsättning. Ju större energiomsättning, desto större kaloriförbrukning. Med andra ord, ju mer energi du gör av med, desto mer energi behöver din kropp. Energibalans uppstår då ditt energiintag via mat och dryck motsvarar omsättningen av energi.

Energiinnehållet i maten anges ofta kom kalorier (kcal) per portion eller per 100 g. Olika livsmedel har olika koncentration av energi. Grönskar och frukt har generellt lägre energiinnehåll än exempelvis kakor och chips.

All typ av fysisk aktivitet ökar energiomsättningen. Men hur mycket energi din kropp gör av med beror också på din ålder, ditt kön och din kroppsvikt. När du rör på dig samt eller när din kropp sköter inre angelägenheter, så som att reglera din kroppstemperatur, omvandlas den energi som fanns i maten du ätit till mekanisk energi.

Om ditt energiintag överstiger energiomsättningen lagras energin som fett. Oftast kan dock kroppen reglera mindre obalanser vad gäller kaloriintag och kaloriförbrukning. Äter du mer eller rör på dig mindre, någon dag i veckan, har detta ingen större betydelse för din kroppsvikt. Pågår det konstant under en längre tid, kan det dock påverka vikten.  

Promenader är en fysisk aktivitet som inverkar på energiomsättningen. Du bränner kalorier när du promenerar. Regelbundna promenader gör att du bygger muskler som förbrukar kalorier även när du inte promenerar, detta eftersom din totala energiomsättning ökar.

Bränn extra kalorier i motionsspåret

Intensiteten vid aktivitet påverkar energiomsättningen. Genom att lägga inte lite intervaller, back- eller terrängträning under promenaden bränner du extra kalorier. Använder du stavar när du går ökar också kaloriförbrukningen.

Är du inte van att promenera kan du börja med att gå 15-20 minuter varannan dag för att sedan öka tiden till 30-40 minuter. När du klarar detta kan du testa öka intensiteten med hjälp av exempelvis intervaller.

Intervaller innebär att du varierar tempot under din promenad. Ett pass kan då innebära att du går i din vanliga takt i fem minuter för att öka takten nästa fem minuter. Upprepar du detta fyra gånger får du ihop ett 40 minuters effektivt träningspass. I genomsnitt bränner man runt 250 kalorier under en timmes långsam promenad. En timmes powerwalk, där du får upp pulsen rejält, innebär en förbränning på i genomsnitt 400 kalorier. Ju högre tempo, desto fler gynnsamma effekter. Både vad gäller kaloriförbrukning och förebyggande av ohälsa.

Vill du promenera inomhus är det en bra lösning att köpa ett promenadband.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *